sâmbătă, 9 ianuarie 2016



Dragi mămici, tătici, bunici!

Pentru inimoșii grădinărei, 
fiecare an începe cu o porție de timp 
îmbrăcat în dulceața îmbrățișării de mămică  
și siguranța brațelor de tătic, 
în polemica dulce de surioară sau frățior 
ori în căldura blândă a bucuriei de bunici.

Este timpul să vedem ce s-a întâmplat în teritoriul grădiniței 
pe care ați descoperit-o împreună astă toamnă. 
Ați putea să le stârniți curiozitatea copiilor,
 amintindu-le de brăduțul pe care l-au împodobit. 
”Ce s-o fi întâmplat cu brăduțul?!” ”A rămas în sala de grupă?”
 ”Dar clopoțeii colorați?! Ce-or mai face ei?!” 
”Dar Ion - Creion, Mioara - Inimioara, Lala - Pensula?!” 
”Ai vrea să știi despre cineva anume?” 
Și tot așa ați putea să îi pregătiți pentru întâlnirea cu grădinița.

Noul An începe cu invitația lui Ion - Creion la  joacă împreună cu ... fulgii de zăpadă 
pe care inimoșii deja i-au întâlnit în această vacanță.

Jocul acestei săptămâni are un nume:

”Chipul Apei”

Împreună cu dumneavoastră vom iniția inimoșii în arta experimentelor.

Vă rog să urmăriți cu atenție parcursul nostru 
și puneți copiilor la dispoziție vase de forme diferite,
lăsați-i să toarne apa dintr-un vas în altul
pentru a observa cum apa curge, cum ia forma vasului în care este turnată.           

Faceți un ceai împreună și vorbiți despre fierbere, aburi sau vapori de apă.
 Observați cum se infuzează frunzele de tei (alegeți un ceai preferat) și sum se dizolvă zahărul.

Puneți apă la congelator în forme diferite 
și observați împreună cum a înghețat și cum ”a crescut” apa în formele alese.

Marți, fiecare inimos va aduce la grădiniță un fes, un fular, 
o pereche de mănuși, o umbreluță de copil,  
pe care să le poată lăsa în sala de grupă până vineri.

Urmăriți cuvintele de luat acasă, noile comportamente propuse, 
dar și jocurile, poeziile, poveștile și cântecele 
pe care le-am aflat de astă toamnă până la Crăciun. 
Ion - Creion și le va aminti, rând pe rând 
și îi va provoca pe inimoși să le îngâne după voința lor.


O săptămână minunată împreună!
S-aveți poftă de joacă!
Cu prețuire, prof. Mimi Aurelia Cobzaru

5 comentarii:

  1. Luni
    Tema zilei:Fulg de nea, la fereastra mea
    Domeniu experențial: Om și societate
    În vacanță, am fotografiat fulgii de zăpadă, i-am desenat pe o foaie de hârtie albă, i-am decupat și i-am lipit înșirați pe un fir de ață albă: mic, mare, mic, mare, mic, mare, mic.
    Fiecare inimos a lipit suprapunând fulgul de mărimea potrivită și a spus: ”Un șirag din fulgi de nea, pentru fereastra mea”.
    Câteva șiraguri s-au încurcat și s-au lăsat descurcate numai descântate cu un cântecel prin care am tot urmărit mâna stângă și mâna dreaptă.
    ”Fulgușorii albi de nea / Se tot legănau așa / Și la stânga încetișor / Și la dreapta ușor, ușor. / Uite-așa, uite-așa! / Fulgușorii albi de nea!”
    Domeniu experențial: Limbă și comunicare
    Fulgul de zăpadă
    Pe obraz, pe nas, pe umăr,
    Tot cad fulgii fără număr,
    S-a oprit în palmă unul,
    Iute, iute, închid pumnul.
    Desfac pumnul,
    Unde-i fulgul?
    Strop de apă am în palmă!
    Picătură năzdrăvană!
    S-a topit în palma mea
    Ca o lacrimă de nea…
    Ne-am jucat cu vocalele, cu palmele și am văzut cum se scrie fiecare sunet cu litere mari de tipar: AEIOUĂÎ.

    Am sărbătorit aniversarea Sofiei Vîrlan.

    Cuvinte de luat acasă

    două mii șaisprezece - 2016
    aniversare
    nea - zăpadă

    Am mai luat acasă ”Șiragul de fulgi de nea pentru fereastra mea”.

    Nico a pus o întrebare: Ce sunt fulgii de zăpadă?
    Nimeni nu a știut să răspundă. Inimoșii au devenit curioși. Așa că mâine, deschidem domeniul experențial Știință, unde vom descoperi împreună ce sunt fulgii de zăpadă.
    O seară plăcută, o noapte bună! Pe mâine, cu poftă de bună creștere!

    RăspundețiȘtergere

  2. Pentru mâine, nu uitați: un fes, un fular, o pereche de mănuși! Fiecare inimos va exersa deprinderea de a se îmbrăca și de a se dezbrăca într-un joc distractiv.

    RăspundețiȘtergere
  3. Marți
    Tema zilei: Chipul apei
    Domeniu experențial: Științe
    Astăzi am observat cum curge apa la fântânița cu pitic. Am observat că apa nu are miros, culoare și formă. Am văzut cum ia forma sticlei, a ceșcuței, a crăticioarei, a punguliței pentru cuburi de gheață.
    Apoi, am observat apa pusă în congelator. La frig, s-a transformat în gheață. Atât de rece era cubul de gheață încât l-am așezat repede în castronelul pregătit. Căldura mâinilor noastre a topit atât de repede cubul de gheață.
    Am fiert apa obținută din topirea cuburilor de gheață și am observat cum au apărut aburii fierbinți și atât de ușori. Pluteau umezi și calzi.
    Așa am văzut cum apa are trei chipuri: picături - zăpadă / gheață - aburi.

    Activitățile libere:

    Am compus împreună cu inimoșii o poezie prin care arătăm că ar trebui să luăm măsuri pentru a nu ajunge să ne udăm ori să udăm totul în jur; să nu ascundem nimic mamei și să îi cerem ajutorul.

    Sunt atent, sunt mai prudent!

    În sticluța mea,
    Stă cuminte, sub un dop,
    Apa năzdrăvana
    Care curge peste tot.

    Dopul pe jos l-am scăpat.
    Sticluța am răsturnat
    Apa, iată, am vărsat.

    Ce e de făcut acum?
    Care e gestul cel bun?

    Caut un prosop pufos
    Și prind apa de pe jos.
    Acum prosopul e ud.
    Ce să fac? Să îl ascund?

    Îi spun mamei să m-ajute
    Că ea știe multe, multe.
    Eu cu apa sunt atent.
    Iar cu sticla? Mai prudent.

    Apoi, fiecare copil și-a prezentat căciulițele, le-a așezat pe cap și în aplauzele tuturor le-au așezat alături de fular și mănuși.

    Am făcut ordine la borcănașele cu carioca, am repetat citirea prenumelor colorate. Fiecare inimos și-a colorat prenumele pe fișa ”Fulgul de zăpadă”.

    Cuvinte de luat acasă:

    congelator
    prudent
    aburi

    Mâine, vom avea în vedere grupele cu un singur element, numărul și cifra 1.

    Teme pentru părinți:

    1. Vă rog să aduceți ecusonul cu prenumele colorat. Îl prindeți în piept, spunându-le copiilor că îl așezați în dreptul inimioarei, în partea stângă. Mângâiați mâna stângă a copilului, sărutați-i obrazul stâng, folosind termenul mâna stângă (partea, obrazul stâng, etc). Eventual, puteți să-i încurajați (dacă o mai au) să poarte pe mâna stângă brățara pe care ei au înșirat mărgeluțele.

    2. Puneți la congelator apă în recipiente de forme diferite. Ați putea observa și că volumul crește. Ați putea spune: Apa a înghețat și ”a crescut”.

    3. Puneți apă în pahar și dați-le să guste. Apoi, adăugați zeamă de lămâie cu puțină miere. ”Apa a luat gust de lămâie.”

    Spor la joacă!

    RăspundețiȘtergere
  4. Miercuri

    Domeniul experențial: Științe / Educație estetică - Desen
    Tema: Numărul și cifra 1 / Cifra 1

    Un fes, un fular, un soare, o lună ... și așa mai departe. Ne-am jucat formând grupe cu un singur obiect.
    Am desenat după cum am dorit diferite linii pe foaia albă. Apoi, împreună cu educatoarea, mână în mână, am desenat cifra 1 și prenumele colorat. Am fost atenți cum stăm pe scăunel, cum așezăm brațele, cum apucăm carioca.

    Ne-am jucat cu Soarele care ne-a luminat în exces. Noi l-am întrebat și El ne-a răspuns. Ne-am protejat ochișorii cu jaluzelele din fereastră. Am vorbit despre rostul jaluzelelor și am observat că toate lucrurile au un rost.
    În ”sertărașul cu amintiri”, puteți găsi fișa: Numărul și cifra 1 și o puteți lua acasă.

    Mâine vom cânta.

    Vă rog să aduceți ambele ecusoane la grădiniță.

    O seară minunată! Să rămâneți sănătoși și răbdători!

    RăspundețiȘtergere
  5. Joi
    Domeniul experențial: Estetic și creativ
    Tema: Interpretarea în cor a unui cântec - ”Ninge, ninge”, versuri și muzica adaptate de educatoare după Ana Motora Ionescu

    Vineri
    Domeniul experențial: Psiho - motric
    Tema: Gimnastică ritmică / Umbreluțe inimoase

    Joi, am cântat în cor, iar azi, am mânuit umbreluțele în ritmul muzicii și la comanda educatoarei.
    Astăzi, spectacolul naturii ne-a oferit ocazia de a observa ”ceața” și am aflat că e doar apă în formă de ”aburi”. Am văzut cum soarele a risipit ceața. Apoi ne-am jucat cu Soarele după versurile lui Grigore Vieru.
    Inimoșii au întrebat, iar Soarele a răspuns.

    Am încheiat săptămâna de lucru cu sărbătorirea poetului Mihai Eminescu. ”Somnoroase păsărele” a fost poezia recitată și apoi cântată. Minunat!!!!

    Temă pentru părinți

    Un ceai pregătit împreună cu cei mici. Atenția copiilor să fie îndreptată spre cât de fierbinte sunt aburii și apa pentru ceai. Cât de prudenți trebuie să fim. Dar și cât de gustos este ceaiul pregătit cu pricepere și iubire.

    Mioara - Inimioara s-a întors de la înfrumusețare și ne-am amintit de colegii noștri inimoși încercați de virușii nemiloși. Ne gândim cu drag la ei și le transmitem însănătoșire grabnică.

    Să vă faceți timp frumos! Sfârșit de săptămână minunat!
    Pe săptămâna viitoare, cu inimioarele pline de ... răbdare!

    RăspundețiȘtergere