joi, 29 noiembrie 2012

Dragi mămici, tătici, bunici,

Proiectul "Cine sunt EU?" a ajuns la final. 
Însă cu prezentarea fotografiilor de familie vom continua. Aşa că aşteptăm fotografiile.


Exersăm în continuare comporamentele prupuse până acum. 
Iată o listă a comportamentelor pentru copiii de nivel I (3-4 / 4-5 ani) - grupa mică și grupa mijlocie. 
Perioada:  17 sept - 21 dec. 2012
 (La sfârşitul acestui nivel (5 ani împliniţi) cei mai mulţi copii ar trebui să aibă acest comportament.)
 
- să folosească toaleta / să folosească chiuveta / să asculte explicațiile educatoare (stăm la rând; ridicăm mânecile; folosim săpunul; frecăm bine mâinile; le clătim foarte bine; ne ștergem pe mâini cu prosopelele de hârtie - de ce? câte doi sau trei subiecte de apa ne putem Uda UNII pe altii putem - ne udăm
;  mânecile ridicăm etc. cuvintele întâi șosetele, apoi pantalonii, apoi încălțămitea?; 
- să nu umble desculț pentru a nu răci);
- să mănânce singur - să țină corect limba; să mestece mâncarea; să dorească să se spele pe mâini înainte de masă;
- să bea apă din bidonașul personal periodic / să asculte explicațiile educatoare (de ce avem nevoie să bem apă?; -
să mărgă în rândul principal (țin mâinile pe lângă corpul meu - nu ating colegul din fața mea - privesc înainte);
coboare și să urce scările (cobor singur - nu mă țin de mână cu nici un coleg / mă sprijin de bară / privesc treptele);
- să meargă, să alerge liber și la un semnal dat, spre o direcție dată;
- să facă exerciții fizice simple după modelul educatoarei;
- să respire - inspirație/expirație;
- să pronunțe sunete - interjecții;
- să decline numele și prenumele;
- să recunoască prenumele și simblouri oriunde în sala de grupă;
- să asculte o poveste concomitent cu prezentarea imaginilor (povestită de educatoare);
- să asculte o poveste cu prezentarea imaginilor după ce educatoarea povestește;
- să recite o poezie scurtă;
- să asculte explicațiile educatoare cu privire la mesajul povestirii;
- să recite poezii - să rețină cuvinte noi;
- să mototolească hârtia;
- să aplice pasta de lipit;
- să potrivească elementele de lipit după model;
- să coloreze (linie lângă linie) cu creionul cerat și carioca - în spațiu dat;
- să picteze cu degetul - amprente colorate - în spațiu dat;
- să acopere o pensulă și să acopere suprafața - în spațiul dat;
- să diferențieze o pensulă groză de o subțire / o cariocă cu vârful gros de una cu vârful subțire;
- să interpreteze în grup un cântecel simplu;
- să poziționeze obiectul față de propriul lor corp;
- să se poziționeze față de obiect (așa cum face educatoarea);
- Să folosească repere cronologice: dimineața / Pranz / seara / de a mânca înainte, ne spălăm pe Mâini / CE ... mai Dupa întâi / azi, ieri;
- să numească zilele săptămânii (pentru învăţarea în mod conştient - aţi văzut metoda de lucru cu zilele pe culori: calendarul zilelor colorate - etichete cu numele zilelor colorate - în fieacre zi se urmăreşte calendarul la Întâlnirea de dimineaţă (ce zi e azi? / ce) ) zi a fost ieri?);
- să clasifice obiectul după o însuşire dată: formă, mărime, culoare;
- să compare două obiecte din perspectiva unui criteriu dat (mare-mic / roșu/galben);
- să constituie structura de obiecte aparținând câteva categorii pe baza unui singur criteriu, după model (culoare: roșu-verde / mărime: mare-mic);
- să participe la un experiment (vezi: sucul de fructe, salată de fructe, amestecul vopselelor colorate, pasta de dinți, apa și săpunul);
- să observe un obiect, o ființă , o acțiune și efectele ei (mi-e frig - ce se intâmplă cu pielea mea? cu mușchii mei? - tremur - nu mă simt bine - ce ar trebui să fac? - să mă îmbrac - cum mă simt acum? - bine / de ce mâncăm? de ce dormim? - să avem energie pentru a ne juca, a ne mișca, a gândi, etc.);
- să asculte explicații;
- să pună întrebarea legată de subiectul discutat (grădiniță, familie, corpul uman, reguli de igienă și comportare civilizată la grădiniță și în familie);
- să recunoască și să denumească cele șapte culori principale: roșu, oranj sau portocaliu, galben, verde, albastru , indigo și violet - ROGVAIV;
- să spună cum se numește grupa din care face parte;  
- să recunoască și să îi numească pe toți colegii din grupă, pe educatoare: Aurelia sau Mimi / Ina; pe îngrijitoare: Mihaela / Carmen și pe asistenta medicală;
- să salute la venire și la plecare pe colegi, educatoare, îngrijitoare - persoane cunoscute din grădiniță;
- să nu intre în discuție cu nici o persoană din afara personalului de educație și îngrijire (nu vorbim cu persoane necunoscute);
- să nu lovească, să nu împingă ( AVEM CUVINTE când dorim să arătăm că ne place sau nu cineva sau ceva);
- să recunoască atelierele de lucru din sala de grupă; jucăriile;
- să spună care sunt și cum se numesc membrii  familii - să spună câți ani au;
- să spună pe ce stradă locuiesc și în oraș;
- să recunoască și să denumească părți ale corpului uman, anumite alimente, haine, reguli de igienă, reguli de comportare civilizată la grădiniță și în familie;
- să observe cum se planifică și cum se organizează un eveniment: anivesarea - onomastica - ziua Galațiului - împodobirea bradului - sărbătoarea (serbarea) cu Moș Crăciun;
- să dorească să participe la evenimentele propuse.

Aurelia Cobzaru

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu